Vifo undersøger aftenskolernes tilstand

Aftenskolelærer. Foto: Vifo/Thomas Søndergaard

Foto: Thomas Søndergaard/Vifo

10.01.2017

Af Henriette Bjerrum
Videncenter for Folkeoplysning igangsætter en ny landsdækkende undersøgelse med fokus på aftenskolernes selvvurderede tilstand. Hvordan synes aftenskolelederne det går? Og hvordan ser de sig selv i forhold til deres omverden?

Det er næsten 20 år siden, den seneste landsdækkende undersøgelse af aftenskolerne blev gennemført. Nu igangsætter Vifo en undersøgelsesrække, der skal give aftenskolerne et 360-graders-eftersyn.

Arbejdet med den første delanalyse ’Aftenskolerne – hvordan har de det?’ starter i februar 2017 og sætter fokus på aftenskolerne som institution og deres indbyrdes forskelle og ligheder i forhold til størrelse, antal kursister og deres selvvurderede tilstand. Hvilke faktorer skaber en succesfuld aftenskole? Hvad betyder rammerne, samarbejdspartnere og antallet af frivillige for skolernes tilstand og muligheder? Hvilke typer af aftenskoler er mest fremherskende?

Undersøgelsen stiller skarpt på fire centrale spørgsmål:

  • Aftenskolernes økonomi og tilfredshed. Er aftenskolerne tilfredse med deres økonomiske situation og muligheder? I hvilken grad er de tilfredse med deres generelle vilkår som institutioner og deres samarbejdsrelationer med kommuner, forbund og andre aktører?
  • Aftenskolernes aktiviteter. Hvilke typer aftenskoleundervisning har skolerne? Hvilke fag og former er de mest populære? Hvor mange aftenskoler har aktiviteter uden for folkeoplysningsloven? Hvilke former for aktiviteter drejer det sig om, og hvad er grunden til, at de har supplerende aktiviteter?
  • Aftenskolernes organisering og aftenskoletyper. Hvordan er forholdet mellem frivillighed og professionalisme i aftenskolerne, og hvordan organiserer de forskellige typer sig? Væsentlige elementer er her bestyrelsernes rolle, karakteren af aftenskolernes relationer til de større oplysningsforbund og eventuelle øvrige samarbejdspartnere.
  • Aftenskolerne og de samfundsmæssige udfordringer. Hvordan oplever lederne aftenskolernes samfundsmæssige betydning? Hvilke samfundsmæssige udfordringer ser de som de vigtigste at adressere i fremtiden? Hvordan ønsker de at gribe det an? Er der forskelle på tværs af aftenskoletyper?

Datagrundlaget for ’Aftenskolerne – hvordan har de det?’ vil være en spørgeskemaundersøgelse, der udsendes til lederne af landets cirka 1.200 aftenskoler.

Kulturministeriet støtter undersøgelsen, der forventes udsendt i løbet af det første halvår af 2017. En endelig afrapportering vil være færdig med udgangen af 2017.

Læs mere

 
 

Få den nyeste information om undersøgelsen på projektets side under 'Vifo undersøger'
Kommentar

* påkrævet felt

*
*
*
Hvad er 5 gange 2?
*


Retningslinjer:
Du er meget velkommen til at kommentere denne artikel. Vifo forbeholder sig dog ret til at afvise kommentarer, som ikke holder sig inden for emnet eller overskrider grænserne for god debattone.

Anvendelse af cookies

www.vifo.dk benytter cookies. Hvis du klikker videre på siden, accepterer du dette. Vil du vide mere om vores brug af cookies, klik her.