Samarbejde om en international højskolealliance

Danske og internationale højskoler vil samarbejde om en højskolealliance med fokus på livslang læring, folkeoplysning og netværk. Foto: Vallekilde Højskole, Flickr.
04.10.2019
Af Anne la Cour ThysenI 2019 er det 175 år siden, at den første danske højskole blev grundlagt. Jubilæet bliver i løbet af året markeret med forskellige arrangementer på højskoler rundt i hele landet. Det er dog ikke kun danskere, der lærer af den danske højskoletradition. Traditionen inspirerer og slår rødder på andre kontinenter, hvilket var baggrunden for det nyligt afholdte internationale højskoletopmøde på Grundtvigs Højskole i Hillerød. Her var 120 gæster fra 28 lande samlet for at oprette netværk og finde fælles interesser.
Formålet med at invitere Grundtvig-engagerede fra hele verden var at grundlægge et fundament for en fremtidig, international højskolealliance. Konferencens fulde program var bygget op om hovedtemaerne ’Democratic Education’, ’Sustainable Education’, ’Building Community’ og ‘Life Enlightenment’ med henblik på at skabe en forståelse for folkeoplysning og voksenuddannelse. Konferencen havde herigennem fokus på at imødekomme og udvikle en bæredygtig fremtid, og det var væsentligt, at gæsterne uanset nationalitet kunne lære af hinanden og dermed få dybere indsigt i den Grundtvigianisme, der udfolder sig på tværs af landegrænser.
Formanden for Folkehøjskolernes Forening i Danmark (FFD), Lisbeth Trinskjær, udtaler i et interview til Altinget, at FFD ikke vil tage styringen af projektet, men vil være med til at tage initiativ og bidrage med ressourcer. FFD har desuden søgt opbakning til projektet ved at fremlægge det for internationale fonde.
Da højskolenetværket ikke skal være danskstyret og -forankret, var idéudvikling på programmet. Blandt forslagene til, hvad højskolealliancen kan indebære, er regionale netværk i henholdsvis Nordamerika, Afrika og Asien, internationale højskolelærerkurser og en international højskolesangbog.