Vifo Artikel 09.07.2015

Ny bog og konference sætter højskolepædagogik til debat

En ny bog om højskolepædagogik sætter sammen med en tilhørende konference til efteråret fokus på skolernes formål og pædagogiske praksis.

Skrevet af: Anna Rex Wittig
Nøgleord: Højskoler

Hvad er en højskole? Hvad gør højskoler til noget ganske særligt? Og hvad er det i højskolernes praksis, der gør, at de kan levere dannelse, livsoplysning og faglighed?

Det er spørgsmål, som den nye bog ’Højskolepædagogik – En fortælling om livsoplysning i praksis’ stiller skarpt på. Bogen inspirerer til refleksion over højskolepædagogikken, og ved at inddrage almen pædagogik er bogen tiltænkt alle med interesse for undervisning og pædagogik samt højskolens anliggende og praksis.

Den nye udgivelse er sat i værk på baggrund af projektet ”Højskolepædagogisk Udviklingsprojekt”. Det blev igangsat i 2013 af Folkehøjskolernes Forening i Danmark med støtte fra Kulturministeriet for at udvikle og diskutere højskolernes pædagogiske praksis samt skabe dialog og inspiration med andre pædagogiske miljøer og traditioner.

I bogen sker det gennem en række fortællinger, diskussioner og fortolkninger af folkehøjskolernes arbejde med Jonas Møller og Rasmus Kolby Rahbek som hovedforfattere og med bidrag fra bl.a. Lene Tanggaard og Uffe Strandby. 

Konference om skolens formål og pædagogiske praksis

I forbindelse med udgivelsen af den nye bog afholder Foreningen af Folkehøjskoler i Danmark konference den 16. september 2015, hvor højskolernes tradition for dannelse, fællesskab og engagement som vigtige elementer af ’livsoplysningen’ vil blive tematiseret. Invitationen sker i samarbejde med Institut for Uddannelse og Pædagogik ved Aarhus Universitet og Forlaget Klim.

Ud over at have fokus på skolens formål og pædagogiske praksis vil konferencen også stille skarpt på en række spørgsmål med relevans uden for højskolernes rammer, herunder bl.a.:

    • Hvilken betydning har fællesskabet for dannelsen og den personlige udvikling?
    • Hvad kendetegner en fællesskabende og engagerende pædagogik?
    • Hvad er højskolernes pædagogiske og politiske opgaver?
    • Er livsoplysningen som pædagogisk praksis forbeholdt højskolerne?
    • Kan højskolerne inspirere andre pædagogiske miljøer?

Konferencen henvender sig til både forskere og praktikere og vil bestå af oplæg, debatter og workshops, hvor flere af bogens bidragsydere vil medvirke. 

På programmet er blandt andre oplægsholderne: Lene Tanggaard, professor fra AAU, Bent Meier Sørensen, professor ved CBS med oplægget ’Hvad kan vi bruge højskolen til – bud fra gymnasiet og universitet’ og ’Livsoplysningens fronter og former’ ved forstander på Midtfyns Efterskole, Mette Sanggaard Schultz. Hertil kommer medvirken fra en række højskolefolk.

Konferencen finder sted på Centralværkstedet i Aarhus kl. 09.00-16.00.